Drukuj 

Długie przesiadywanie przed ekranem komputera obciąża nas nie tylko psychicznie, ale i fizycznie. To wszystko sprawia, że po całym dniu możemy czuć się zmęczeni i odczuwać ból w różnych częściach ciała. Takie zaleganie przed biurkiem skutkuje nie tylko drobnymi dolegliwościami. Przez taki mało aktywny tryb życia zwiększa się ryzyko poważnych chorób. Jednak nie jesteśmy na to skazani, możemy przeciwdziałać i nie czekać aż coś się wydarzy negatywnego. Najczęściej osobom pracującym przy komputerze towarzyszy ból kręgosłupa. Gdy siedzimy jest on obciążony dwa razy mocniej niż podczas stania, taka sytuacja trwająca wiele godzin osłabia nasze mięśnie i wiązadła. W ten sposób pojawiają się bóle karku i pleców w odcinku lędźwiowym. Ale to nie wszystko gdyż mogą wystąpić bóle rąk, nóg, głowy. Dlatego trzeba starać się utrzymywać prawidłowa pozycję przed ekranem, nie garbić się, nie pochylać się nad biurkiem oraz nie wyciągać głowy zbyt do przodu. Ważne jest by nie dopuścić do nadwagi. Ulgę przyniesie tez uprawianie jakiegoś sportu. Po każdej godzinie spędzonej przed komputerem warto się trochę przespacerować i wykonać kilka prostych ćwiczeń. Długie godziny w pozycji siedzącej sprzyjają też obrzękom nóg. Gdy są one przez długi czas unieruchomione to źle pracuje tak zwana pompa mięśniowa, która pomaga tłoczyć krew w nóg do serca. W ten sposób krew zalega i może przyczynić się ten stan do powstawania żylaków i pajączków. Dlatego trzeba wykonywać w pracy proste ćwiczenia. Na przemian prostować i zginać nogi, robić stopami kółeczka a stojąc wspinać się na palce. Jeśli do siedzenia przed komputerem dołożyć tłusta i słodka dietę to już krótka droga do nadwagi. Taki stan zwiększa też ryzyko wielu innych schorzeń. Dlatego w codziennym pożywieniu powinno być jak najmniej tłuszczów zwierzęcych. Staraj się tez wystrzegać przed przekąskami takimi jak chipsy czy batonik. Staraj się wybierać produkty bogate w błonnik. Siedzenie przed komputerem może tez przyczynić się do powstania zespołu cieśni nadgarstka. Sprzyja temu powtarzanie tych samych ruchów podczas pisania na klawiaturze czy też przy używaniu myszki. Dlatego między klawiatura a krawędziom biurka powinno być przynajmniej 10 cm wolnego blatu. Dzięki temu można wygodnie ułożyć przedramiona. Co kilkadziesiąt minut rób też ćwiczenia rozluźniające dłonie, spleć palce z tyłu głowy i odchyl łokcie. Zacznij się ruszać przynajmniej 3 – 4 razy w tygodniu.